Cameron Highlands
Cameron Highlands is een schitterend mooi hoogland. Vanwege de hoge ligging is het er koeler dan in de rest van Maleisie. Geniet van wandelingen, typisch Engelse scones en prachtige uitzichten over theeplantages.
Wij vinden KLM al jaren de fijnste luchtvaartmaatschappij om mee naar Maleisië te vliegen. En dat te bedenken dat we het 10 jaar terug juist één van de minst leuke manieren om mee naar Maleisië te reizen vonden. Maar in 10 jaar veranderde er een hoop voor ons. Zo is onze oudste dochter inmiddels 11 jaar en de jongste alweer 9 jaar oud. Reizen met kinderen betekent dat je vaak je wensen en eisen ziet veranderen. Vooral omdat dingen meer in het teken van de kinderen staan. Onze voorkeur voor KLM is vrij simpel uit te leggen. Het is qua vertrek- en aankomsttijden voor ons de ideale vlucht. Sinds we met KLM naar Kuala Lumpur vliegen hebben we nog nauwelijks te maken met een jetlag, in elk geval met weinig verloren tijd om we nauwelijks van de vlucht hoeven bij te komen. Vanzelfsprekend is het een absolute pré dat het in het geval van KLM om een rechtstreekse vlucht gaat.
Onze voorkeur heeft dus vrij weinig te maken met de service aan boord, de luxe in het toestel en de vriendelijkheid van het personeel. Het gaat ons puur om de fijne vliegtijden. Vooral de heenweg is ideaal en de terugweg (late vlucht vanaf KLIA) was altijd al goed te doen.
Op de heenweg vertrek je om 21.15 vanaf Schiphol. Dit heeft al meteen meerdere voordelen. Het is lekker na het avondeten. Je hebt de hele dag nog de tijd om je spullen te pakken. Het is aanzienlijk minder druk op de weg (we rijden tijdens/ net na de spits weg in ons geval). Er is altijd wel iemand die het leuk vindt om ons op Schiphol te droppen, maar ook de trein is vaak lekker rustig rond die tijd. Op Schiphol zelf is het ook altijd veel minder druk aan het begin van de avond. KLM zelf heeft als luchtvaartmaatschappij ook wel een streepje voor op Schiphol. Dat merk je al aan de gate waar vandaan je vertrekt, die ligt altijd dichtbij immigratie, terwijl je in het geval van andere vluchten soms wel 20 minuten moet lopen om bij je gate te komen.
Verder kost het niet onnodig een verlofdag. Je kan die dag nog gewoon werken en de vertrekdag is daarom niet per se een werkdag. Op de terugweg kom je zeer vroeg in de ochtend aan, waardoor kleine kinderen soms in één keer door naar school kunnen. Dat is misschien een gek idee, maar onze kinderen slapen altijd prima in het vliegtuig en de dag erop zijn ze eigenlijk meteen weer fris en fruitig.
Dan de voordelen voor de kinderen. Zij gaan naar bed op een tijdstip dat ze normaal gesproken ook naar bed gaan. Hun ritme wordt niet op de dag zelf al volledig omgegooid. Direct na het opstijgen volgt er een maaltijd en daarna gaan de lichten al vrij snel uit. Vrijwel iedereen pakt wat slaap en daardoor is het voor kinderen ook veel ‘gewoner’ om in het vliegtuig te slapen. Verder kunnen ze in alle rust van de entertainmentopties gebruik maken, hoewel inmiddels het Wi-Fi aan boord vooral gewaardeerd wordt (tablets gaan altijd mee, hoewel dit eigenlijk niet echt nodig is op reis).
Nog meer voordelen hebben te maken met de aankomsttijd. Jarenlang namen wij vluchten die steevast vroeg in de ochtend (rond 7.00, soms eerder) op KLIA aankwamen. Soms een keer een vlucht met onpraktische stopover, waardoor je de halve nacht op een Arabische luchthaven doorbracht en vroeg in de ochtend pas doorvloog. Tijdens dit soort vluchten kwamen wij (en de kids ook) altijd geradbraakt aan op onze bestemming. Bij de KLM-vlucht kom je de volgende dag om 15.35 aan op KLIA. Als alles meezit ben je dan rond 16.30 klaar om een taxi naar het centrum te pakken.
De voordelen zijn bijna eindeloos. We komen meestal rond 18.00 aan bij onze accommodatie (na het inchecken dat via Airbnb nog wel eens even kan duren). Meestal droppen we dan de spullen in het appartement en gaan we daarna al vrij snel op pad voor de eerste boodschappen en een makkelijke hap eten. Denk aan Sushi of iets anders dat redelijk licht verteerbaar is en niet snel tot een protesterende buik zal leiden. Om een uurtje of 21.00 zijn we dan meestal helemaal op en duiken we ons bed in. De volgende ochtend zijn we normaal gesproken compleet uitgerust en kan de vakantie meteen beginnen.
KLM vertrekt rond middernacht vanaf KLIA T1. Dat is een vrij gebruikelijke vertrektijd voor alle vluchten richting Europa. Doordat er geen stopover is, kom je lekker vroeg in de ochtend aan op Schiphol. Ook deze vlucht is erg prettig, met in grote lijnen vergelijkbare voordelen als bij de heenvlucht.
Na boarden krijg je al vrij snel een soort late supper, een warme maaltijd met meestal meerdere opties om uit te kiezen. Vervolgens start ook daar dan de nachtroutine. Achterin staan vaak wat blikjes en simpele snacks klaar om uit te kiezen. De lichten gaan op enig moment uit en iedereen gaat in de slaapstand.
Normaal gesproken worden wij vanwege de gewenning in de Maleisische ochtend weer wakker. Je hebt dan vaak nog een paar uur te gaan voordat je nog een ontbijt aan boord krijgt. Schiphol is in de vroege ochtend altijd lekker rustig en voor we het weten zitten we alweer in de trein naar huis.
De meeste airlines (behalve KLM) hebben standaard een stopover. Soms nog ergens in Europa, soms in één van de Arabische landen of soms in Zuidoost-Azië zelf. In de meeste gevallen vertrek je dan rond het middaguur vanaf Schiphol, niet zelden op het drukste moment van de dag. Je hebt afhankelijk van de stopoverbestemming een stopover van een paar uur maar soms ook van vele uren. En soms heb je deze stopover pas diep in de nacht.
Vaak kom je om 7.00 in de vroege ochtend aan op KLIA. Dan ben je rond 8/9 uur bij je accommodatie, maar daar kun je meestal nog niet inchecken. In het geval van een hotel kan je vaak wel alvast je spullen droppen, maar bij Airbnb’s is dit meestal niet mogelijk. Dus dat betekent wachten/hangen tot je wel kunt inchecken. Verblijf je in een hotel dan kan je vanaf 10.00 in de ochtend terecht in één van de vele winkelcentra. Hier kan je dan de uurtjes vullen door wat te slenteren of door bij een koffietentje wat te drinken. Het liefst plof je dan echter neer op bed. Bij Airbnb kan je vaak pas vanaf 15.00 inchecken. Dan kan je het beste je spullen tijdelijk in een kluis stallen, of bij een betaalde opslagservice waarvan je er meerdere hebt in Kuala Lumpur.
Hoewel de vluchten met een stopover vaak aanzienlijk schelen in prijs, vinden wij dat het voordeel van de KLM-vlucht niet opweegt tegen deze lagere prijzen.
Jaren terug hadden wij onze eerste KLM-vlucht in een oude 747 zonder entertainment aan boord. Dat was vooral irritant omdat er toen al andere luchtvaartmaatschappijen waren (zoals Singapore Airlines en Malaysia Airlines) die dat al wel hadden. Na deze vlucht vlogen we jarenlang alleen nog maar met Singapore Airlines en begonnen wij onze reis standaard in Singapore. Toen waren we jonger en reisden we zonder kinderen. Een jetlag bestond toen nog niet echt. Dat is nu wel anders.
Toen onze kinderen nog piepjong waren ontdekten we dat KLM hele nette voorwaarden hanteerde bij het reizen met baby’s en grote baby’s (o.a. met betrekking tot kinderwagens, buggy’s en autostoeltjes). Zo kwam het dus dat we na vele jaren weer met KLM vlogen.
Inmiddels zijn alle vliegtuigen zeer modern, ook die van KLM. Ze vliegen met een Boeing 787-9 Dreamliner die je in ongeveer 12 uur naar Maleisië brengt. Aan boord heb je altijd een groot scherm voor je met veel entertainmentopties. Daarbij heb je een USB-poort waar je al je eigen apparaten kunt opladen. Verder is er gratis Wi-Fi (puur om berichtjes mee te sturen) en een aparte Wi-Fi surf of stream pass die je ter plekke op je vlucht kunt kopen. Dit is echter niet goedkoop en wat ons betreft ook onnodig.
Entertainment is leuk opgezet. Veel toffe games voor de kinderen en ook een ruim aanbod aan kinderfilms (waaronder Nederlands gesproken films). Voor volwassenen is het aanbod ook erg ruim. Ik kom de tijd er meestal prima door.
Het eten was lang geleden niet echt om over naar huis te schrijven, maar inmiddels is het prima tot zover je vliegtuigeten wilt beoordelen op kwaliteit. Het was wel ietwat basic allemaal en het kan geen kwaad wat eigen snacks mee te brengen. Wel kan je tijdens de boeking ook je maaltijden upgraden (met bijbehorende prijs), mocht je de vakantie al in stijl willen starten.
Onze ervaring is dat ticketprijzen in het hoogseizoen altijd hetzelfde prijsniveau hebben, ongeacht wanneer je boekt. Wel heb je bij lang wachten het risico dat een bepaalde vlucht in het hoogseizoen vol zit.
De overige reisperiodes schommelen wat meer qua ticketprijzen. Doorgaans vlieg je het goedkoopst tussen september en november en tussen februari en juni. KLM is in de zomervakantie aardig duur met prijzen die ruim boven €1000 per persoon liggen. Standaardprijzen lijken soms goedkoop, maar als je dan voor de optie met ruimbagage kiest betaal je toch ineens weer €100 of meer per ticket erbij.
Er zijn meerdere actieperiodes bij KLM en soms zit Kuala Lumpur daar ook tussen. We raden aan om in elk geval zo’n 6 maanden voor vertrek te boeken, of het in elk geval in die periode goed in de gaten te houden. Later kan als je geluk hebt met een speciale actie. Dicht op de gewenste vertrekdatum worden tickets vaak duurder en duurder.
Wij boeken zelf altijd direct bij de luchtvaartmaatschappij. De KLM-website werkt prettig en je hebt alle informatie netjes in je account (op je telefoon) zichtbaar als je vertrekt. Tussenpersonen (vliegticketwebsites) hebben vaak scherpe deals, maar als er wat loos is werkt het soms niet altijd zoals je wilt.
Wij vliegen meestal gewoon in Economy Class. Als je zo’n ticket boekt zit er nog geen stoelkeuze bij. Deze kan je tijdens de boeking, of na de boeking toevoegen.
Afhankelijk van het soort stoel en de locatie van de stoel binnen het vliegtuig hangt er een prijskaartje aan de stoelkeuze. Helemaal voorin zit Economy Plus, waar wij in ons geval ruim €140 per stoel extra voor moesten betalen. Economy Comfort met wat extra beenruimte konden we voor zo’n €70 per stoel boeken. Gewone stoelen varieerden van €35 tot €25, waarbij de goedkoopste stoelen helemaal achterin het toestel zaten.
Als wij met het hele gezin (2vw, 2kinderen) vliegen, dan boeken wij meestal 2 stoelen naast elkaar op twee rijen achter elkaar in het midden van het toestel. Als er dan nog mensen naast je zitten kunnen die er gewoon uit wanneer ze willen en verder zit er bij de Boeing 787-9 Dreamliner met 3-3-3 configuratie niemand alleen. Ooit kozen we ervoor om gewoon 3 stoelen naast elkaar aan een zijkant met raam te nemen, waarbij één van de ouders dan in het midden ernaast zat, maar dit werkte uiteindelijk toch niet zo heel best.
Bij KLM mag je bij het standaardticket geen ruimbagage inchecken. Je reist dan alleen met maximaal 12 kilo handbagage, verdeeld over twee tassen (handbagage en een accessoire-tasje). Handbagage gaat boven je de cabin in en de accessoire-tas zet je onder je stoel.
De eerste upgrade betekent 23 kilo aan bagage (ingecheckt) die je vooraf moet inchecken. Nadat je online incheckt, hoef je de bagage alleen nog maar bij de KLM-balie te droppen. Dit gaat altijd vrij snel. Je scant je ticket, je krijgt een tag die je zelf aan je tas bevestigd en klaar ben je.
Vervolgens kan je door de poortjes met de QR-code op je toestel (of in de KLM-app). Wij hadden vooraf een tijdslot geboekt, waarmee we snel door security konden. Het tijdslot boekten we vanaf 3 dagen voor vertrek en is gratis.
Heb je leuke tips die je met ons en met de andere lezers wilt delen? Ken je toffe plekjes in Maleisië die we tijdens onze volgende trip naar het land zeker moeten bezoeken? Deel je tips en andere weetjes door hieronder een reactie achter te laten.
Ga je binnenkort zelf op vakantie naar Maleisië en heb je vragen m.b.t. accommodatie, vervoer, attracties en andere bezienswaardigheden of heb je input nodig met het opstellen van je reisplan? Stel je vragen hieronder of in onze reiscommunity Vrienden van Maleisië.
Wil je verder makkelijk op de hoogte blijven van onze avonturen? Volg dan onze Facebook pagina.