Vervoer in en rond Kuala Lumpur

Vervoer in Kuala Lumpur is fantastisch geregeld. De hele stad is makkelijk te verkennen per Grab (taxi), met de bus of met de metro. De populaire toeristenwijken KLCC en Bukit Bintang zijn met een speciale bovengrondse voetgangerstunnel met elkaar verbonden. Verder kan je binnen deze wijken en ook in de populaire wijk Chinatown alles lopend doen. In het centrum kan je door de hoogbouw vrijwel overal schuilen voor de felle zon. Ook heb je meerdere parken en groenstroken, wat lopen nog leuker maakt in de stad. Verder zijn sommige winkelcentra via ondergrondse doorgangen en bovengrondse tunnels met elkaar verbonden. Kortom, 10.000 stappen of meer haal je makkelijk op een dag.

Kuala Lumpur is een drukke miljoenenstad waar veel mensen met een eigen auto rondrijden. Tel hierbij alle snelle scooters op en het gevolg is een vaak vrij hectisch gebeuren in het verkeer. Bedrijven in Kuala Lumpur werken doorgaans niet op basis van flexibele arbeidstijden, waardoor je elke ochtend en elke avond langdurige files hebt als gevolg van de spits. Rond het middaguur kan er ook sprake van file zijn, maar dan omdat dan iedereen de auto pakt om naar een eetgelegenheid te rijden voor de lunch. Het fileprobleem is vooral aan de orde wanneer je per Grab of huurauto door de stad reist, in het bijzonder tijdens de spits en bij slecht weer. Om files te vermijden kun je dan beter de metro nemen of buiten de spitstijden reizen.

Vanaf het centraal treinstation – KL Sentral – kun je makkelijk per trein naar andere steden binnen Maleisië reizen. Ook vertrekt hier de KLIA Ekspres naar de luchthaven KLIA T1 & KLIA T2. KL Sentral is tevens de hub voor vrijwel alle metrolijnen die door de stad gaan. Er is ook een groot busstation – Pudu Sentral – waar je per bus naar diverse bestemmingen in en rond Kuala Lumpur kunt reizen.

Grab taxidienst

In het verleden was de taxi (in Maleisië teksi genoemd) in KL een punt van discussie. Rijdt de chauffeur wel of niet op de meter is waar het altijd om draaide. Als de chauffeur dan op de meter reed, pakte hij dan wel de kortste route? Gelukkig is de situatie de afgelopen jaren enorm verbeterd en dat komt hoofdzakelijk door de komst van de taxi-app Grab. Grab is vergelijkbaar met Uber. Je installeert eerst de app vanuit de Play Store of the IOS Store. Vervolgens maak je een account aan en voer je de betaalgegevens in zodat je ter plekke automatisch kunt betalen.

De app werkt verder erg prettig. Je voert de gewenste bestemming in en de chauffeur die interesse heeft om de rit uit te voeren kan de aanvraag accepteren. De app rekent vooraf al de eindprijs uit voor de rit. Je kan op de app zien waar de chauffeur is en hoelang het duurt eer hij bij je is. Vervolgens zie je ook het nummerbord in beeld, waardoor je precies weet welke auto voor jou is. Je kan eventueel berichtjes sturen (bijvoorbeeld: “Wacht even 5 minuten want ik moet van de zoveelste verdieping van een winkelcentrum komen”). Grab-chauffeurs wachten meestal maximaal 5 minuten.

Een populair alternatief voor Grab is AirAsia Ride, de taxi-app van AirAsia. Het werkt in grote lijnen hetzelfde als Grab, hoewel Grab wel stukken vaker gebruikt wordt. Omdat zoveel mensen Grab gebruiken, kan het soms voorkomen dat AirAsia Ride wel een chauffeur beschikbaar heeft, als dat bij Grab niet het geval is. Een ander alternatief voor Grab dat momenteel in populariteit toeneemt is de Maxim Taxi App. Ook dit werkt hetzelfde als Grab en soms heb je hier sneller een taxi.

Hoe neem je nu zonder Grab een taxi in Kuala Lumpur? Het beste kun je gewoon instappen waarbij je ervan uitgaat dat de chauffeur de meter gewoon aanzet. Weigert de chauffeur dit, dan loop je gewoon door naar de volgende taxi. Je kunt bij instappen beter niet direct starten met onderhandelen over de prijs. Hetzelfde geldt voor het vooraf vragen naar de prijs voor een ritje naar een bepaald hotel of specifieke bestemming.

Het is vaak een kwestie van vraag en aanbod. Wanneer 50 toeristen bij Suria KLCC na sluitingstijd een Grab willen boeken, kan het zijn dat je of lang moet wachten, of de prijs omhooggaat. Ook op plekken waar weinig taxi’s rijden heb je dit probleem. Neem je bijvoorbeeld de taxi naar de Batu Caves, houd er dan rekening mee dat de terugweg waarschijnlijk wat duurder is dan de heenweg (je kunt overigens ook met de metro naar de Batu Caves). Verder is de vraag naar ritjes altijd heel groot als het hard regent. Iedereen wil op dat moment een Grab pakken om niet onnodig nat te worden.

Wat leuk is aan de taxi is dat je de ene keer een Chinees-Maleisische chauffeur hebt, met de dampende geur van zijn wierook en typische muziek. De andere keer heb je een Indiaas-Maleisische chauffeur, met de daarbij kenmerkende inrichting en muziekklanken. Soms praat je met een chauffeur over politiek, dan weer over voetbal en soms grapt hij over de andere bevolkingsgroepen. Een grote groep Grab-chauffeurs hebben een eigen auto waarmee ze ritjes doen, vaak stukken moderner dan de gekleurde taxi’s. Zij praten meestal niet en de auto is vaak spik en span vanbinnen.

Metro

Kuala Lumpur heeft een modern metronetwerk dat zich van noord tot zuid en van oost tot west uitstrekt. Bepaalde stukken reis je ondergronds, andere stukken boven de grond. Met de metro reis je comfortabel naar bijna elke noemenswaardige bestemming binnen Kuala Lumpur. Bij elk metrostation hangen kaarten met de locaties waar de metro naartoe gaat. Google Maps is echter het handigst, want alle lijnen en de metrostations zijn allemaal duidelijk te vinden via deze app. Je kunt ook de RapidKL app op je telefoon installeren.

Er zijn momenteel 12 metrolijnen en een grote MRT ringlijn is in aanbouw en zal pas medio 2030 in gebruik worden genomen. De huidige metrolijnen doen vrijwel alle bestemmingen in en rond de stad aan. Voor toeristen zijn sommige metrostations niet relevant, maar andere juist weer wel vanwege toffe bezienswaardigheden of geweldige eettentjes op loopafstand ervan. Alle metrolijnen kruisen elkaar op meerdere momenten, waardoor je met een simpele overstap op een andere lijn kunt overstappen.

De metroservice in Kuala Lumpur wordt door RapidKL verzorgd (voorheen een deel door KTM Komuter, de NS van Maleisië). RapidKL heeft naast de LRT (Light Rail Transit) ook een aantal moderne MRT-verbindingen binnen en rond de stad.

Omdat in het verleden twee verschillende bedrijven actief waren was het geheel in het geval van de wat oudere metrolijnen niet altijd aan elkaar gekoppeld. Soms moest je dan een stuk lopen om op een andere metrolijn over te stappen. Dit geldt in mindere mate nog steeds, hoewel het momenteel in de meeste gevallen prettige (ondergrondse of overdekte) wandelpaden zijn waarbij je simpelweg de massa kan volgen.

Het grote voordeel van de metro is dat je snel tussen locaties binnen Kuala Lumpur reist. De kosten zijn laag en het is een comfortabele manier van reizen. Wij laten over het algemeen de keuze van onze accommodatie samenhangen met de loopafstand tot een metrostation. Je kunt dagelijks tussen 6.00 en 23.30 gebruik maken van de metro en er zijn een aantal attracties buiten de stad die perfect met de metro bereikbaar zijn.

De monorail is de lijn die door het centrum van de stad gaat. Verblijf je zelf in het centrum (rond Bukit Bintang) dan neem je de monorail naar KL Sentral, om vervolgens een andere lijn naar een bepaalde attractie te nemen (bv. Batu Caves, Chinatown, Merdeka Square etc). Bij KL Sentral grenst het monorail metrostation aan het winkelcentrum Nu Sentral. Er reizen dagelijks vele duizenden inwoners van de stad met de monorail naar het centrum van de stad. De belangrijkste haltes in het centrum zijn Bukit Bintang, IMBI, Raja Chulan en Bukit Nanas. De monorail loopt boven de grond op zo’n 10mtr hoogte.

KTM Komuter verzorgt het regionale trein-netwerk inclusief treinverkeer van buiten de stad naar het centraal treinstation KL Sentral. KL Sentral vormt de centrale hub waar alle metrolijnen bij elkaar komen. Als je naar bestemmingen buiten de stad wilt, kun je het beste eerst naar KL Sentral reizen. Vervolgens stap je daar over op de KTM Komuter lijn naar één van de bestemmingen buiten de hoofdstad (zoals Ipoh of Penang). Vanaf KL Sentral vertrekken internationale treinen en tevens de KLIA Ekspres naar de internationale luchthaven KLIA T1 & KLIA T2. Lees alles over de manieren om tussen Kuala Lumpur en de luchthavens te reizen.

Betalen kan makkelijk met een Touch & Go kaart, een handige prepaid betaalkaart die je overal kunt kopen en makkelijk kunt opwaarderen. Losse tickets (in de vorm van muntjes) koop je bij een automaat, of bij het loket. Dagkaarten en abonnementen zijn hier ook verkrijgbaar.

Te voet

Kuala Lumpur is grotendeels lopend te verkennen en binnen de populaire wijken ligt alles op loopafstand van elkaar. Hier en daar kunnen voetgangers via een speciale loopbrug de weg oversteken. Zo heb je tussen Bukit Bintang en KLCC een voetgangersloopbrug van een paar kilometer, een lange, overdekte brug met airco waar je makkelijk tussen beide districten kunt lopen. Ook heb je op veel plekken in de stad manieren om via ondergrondse voetgangerstunnels drukke wegen en kruispunten over te steken. Vaak zijn dit soort tunnels te vinden bij metrostations of bij winkelcentra en je moet hierbij denken aan een verlengstuk van een winkelcentrum vol winkeltjes en eettentjes (en niet aan een grauwe, smalle tunnel).

Hoewel je de stad prima lopend kunt verkennen, is Kuala Lumpur is niet echt een voetgangersvriendelijke stad, vooral niet in de buitenwijken. Je hebt er wel zo nu en dan een stoep met voetpad waar voetgangers overheen kunnen lopen, maar als je van het gebaande pad af bent zit het vaak vol gaten, diepe kuilen, putten en zo nu en dan staat er een geparkeerde auto of scooter. Ook houdt een voetpad soms in één keer op, waarbij je dan ineens de weg moet oversteken om verder te kunnen. In het centrum heb je wel brede voetgangerspaden, zoals in KLCC en Bukit Bintang. Bij de grote kruispunten heb je verder stoplichten, zodat de massa aan voetgangers daar ook goed kan oversteken. Let er wel altijd op dat groen niet altijd betekent dat er geen verkeer meer rijdt. Wees altijd alert als je de weg oversteekt.

Buiten het centrum moet je als voetganger vaak goed oppassen. Het verkeer komt van alle kanten en er wordt weinig rekening gehouden met voetgangers.

Huurauto

Kuala Lumpur heeft veel drukke straten, maar vaak is het eenrichtingsverkeer wat het rijden in de stad helemaal niet zo gevaarlijk, eng en uitdagend maakt dan je vooraf zou denken. Vooral in het centrum rijdt het verkeer meestal ook nog eens erg langzaam, dus is er nauwelijks sprake van druk en hectisch verkeer. Of je er makkelijk met een huurauto kunt rijden hangt van de persoon af. Ben je al gewend aan het rijden in grote steden, dan is Kuala Lumpur een prima stad om in te rijden. Links rijden is verder ook niet zo bijzonder in de grote stad, er is altijd voldoende ander verkeer dat je simpelweg moet volgen. Ook wat dit betreft zijn de vele wegen met eenrichtingsverkeer een uitkomst.

Voor bewegingen binnen de stad heb je geen eigen auto nodig. Dan volstaat een combinatie van Grab en de metro. Alleen als je van buiten de stad komt, of juist een autorondreis vanaf KL start, is de kans dat je met de huurauto door de stad rijdt groot.

Parkeren doe je meestal in de enorme parkeergarages van de winkelcentra. Als je zelf naar Bukit Bintang rijdt, dan kan je het beste onder het winkelcentrum Pavilion parkeren. De meeste hotels in de stad hebben een eigen parkeergarage voor de gasten waar je kosteloos kunt parkeren.

Een populaire website om de prijzen van de verschillende autoverhuurders te vergelijken en waar wij meestal onze huurauto huren is Rentalcars.com.

Bus

De stadsbus is een goedkope manier om door de stad te reizen. Bussen rijden vaak naar locaties waar je met de metro niet zo makkelijk komt. Vanaf elk metrostation vertrekken verder wel een aantal bussen. Je betaalt door bij binnenkomst in de bus in te checken met je RapidKL Card (Touch & Go Card). Je kunt ook contant bij de chauffeur betalen, of bij de automaat in de bus. Meestal gaat het maar om een paar ringgit voor een rit. Wanneer je het exacte bedrag niet weet, dan kan je dit aan de chauffeur vragen. Betaal zoveel mogelijk contant en gepast, zorg dus voor voldoende muntgeld. Wanneer je van de bus gebruik wilt maken kan je het beste vooraf de RapidKL app installeren.

Het centrale busstation van Kuala Lumpur is Pudu Sentral, op loopafstand van Chinatown. Hier vandaan vertrekken dagelijks vele honderden stadsbussen naar alle uithoeken van KL. De meeste streekbussen vertrekken vanaf het Terminal Bersepadu Selatan (BTS-TBS) busstation, dat in een buitenwijk van de stad ligt. Tickets kan je echter vooraf al op Pudu Sentral kopen. In de gevallen dat er maar 1 of 2 keer per dag een bus vertrekt vanaf het busstation is het aan te raden om bustickets al vooraf te regelen. Wanneer het om een buslijn gaat die elke 30 minuten vertrekt (zoals de bussen naar o.a. Malakka) dan kun je op zich prima ter plekke een buskaartje kopen. Lees hier alles over de verschillende busstations in en rond Kuala Lumpur.

Andere busstations zijn Hentian Pekeliling, Hentian Duta en Old Railway Station. De luxe Aeroline bussen naar Penang of Singapore vertrekken vanaf het Corus Hotel in het centrum van de stad (KLCC).

GOKL

GOKL is een gratis busdienst met meerdere buslijnen die o.a. de districten Chinatown, Bukit Bintang en KLCC met elkaar verbinden. Je kunt als toerist makkelijk tussen de drie wijken reizen, iets wat je in het verleden alleen lopend of met een dure taxi kon doen. De bussen zijn duidelijk herkenbaar aan de paarse kleur en ook de opstaphaltes zijn vanwege dezelfde kleur goed herkenbaar. Je kunt de bus ook prima gebruiken om bij aankomst een eerste indruk van de stad te krijgen. Als je er maar lang genoeg in blijft zitten kom je namelijk weer uit bij je opstartlocatie.

Naast de buslijnen die de toeristische wijken met elkaar verbinden heb je ook meerdere lijnen die vooral gebruikt worden door lokale inwoners. Voor hen is het een manier om kosteloos van huis naar werk te reizen. Let erop dat deze lijnen tijdens de spits extreem druk kunnen zijn. Meer over GOKL.

Hop-on, Hop-off

De Hop-on, Hop-off bus is een attractie waarbij je in een speciale dubbeldekker bus langs alle toeristische hoogtepunten rijdt. Je kunt bij elke halte uitstappen, op je gemak rondlopen, om vervolgens bij dezelfde halte de volgende bus weer te pakken. Onderweg krijg je uitleg van een gids die van alles over de stad verteld. Tickets kan je ter plekke in de bus kopen, maar als je ze vooraf via Klook.com bestelt, scheelt het flink in prijs. Met de Hop-on, Hop-off kun je makkelijk alle grote attracties binnen en buiten het centrum bezoeken. Meer over de Hop-on, Hop-off bus.

Trein

Bij langere afstanden, bijvoorbeeld ver weg gelegen buitenwijken van Kuala Lumpur of andere steden in Maleisië, kun je het beste de trein nemen. De kosten van een kaartje vallen enorm mee in verhouding met de afstanden die je aflegt. Om de trein te nemen, kun je het beste naar KL Sentral gaan. Je kunt de treinkaartjes kopen op de 2e verdieping bij de Antarabandar loketten. De trein is doorgaans niet de snelste manier om door Maleisië te reizen en ook niet alle bestemmingen op het schiereiland wordt met de trein aangedaan. De nachttrein is echter wel een handige manier om een hotelovernachting te besparen en verder is het een leuke en avontuurlijke manier van reizen.

Vanaf KL Sentral vertrekken dagelijks meerdere treinen naar Singapore. Dit vormt een perfect alternatief voor het reizen van en naar dit buurland, vergeleken het vliegtuig of de bus. Treinkaartjes variëren van RM20 tot RM180, waarbij je bij het duurdere ticket in een 1e klas privécoupé reist. Stel je hier overigens niet al te veel bij voor, het blijft een zeer kleine en krappe coupé. Lees alles over de manieren om tussen Kuala Lumpur en Singapore te reizen.

Goed om te weten

  • Moderne Grab-taxi’s hebben altijd airco aan. Oude taxi’s (herkenbaar aan de rode of gele kleur) rijden vaak zonder airco.
  • Installeer Grab al vooraf in Nederland zodat je alles al gereed hebt als je in Maleisië aankomt. Let erop dat je nog wel ter plekke een lokale simkaart met databundel moet kopen, want het gebruik van Grab vereist een 24/7 werkende internetverbinding.
  • De nieuwste metrolijnen die onder de grond door gaan hebben de airco op de koudste stand. Vaak is het er echt heel fris. De metro’s met bovengrondse lijnen zijn vaak een stuk warmer.
  • Een Touch & Go kaart koop je bij de 7/11 of bij een groter metrostation met loketten. Ook kan je er één bij aankomst op KLIA T1 of KLIA T2 kopen.
  • De Grab app berekent automatisch de prijs op basis van beschikbaarheid en de drukte op het traject. Deze prijs valt tijdens de spits, tijdens slecht weer of op populaire toeristische plekken hoger uit.
  • AirAsia Ride is de tweede grootste ride sharing app in Maleisië. AirAsia zag een kans en sprong erin. De app werkt net zo makkelijk als Grab. Er zijn minder auto’s, maar omdat het ook minder gebruikt wordt is de kans op een beschikbare chauffeur net wat groter. De prijzen zijn vaak net wat lager en ook zijn soms de auto’s net wat nieuwer.
  • Hoewel het je niet snel zal overkomen is het raadzaam kostbare spullen altijd in de gaten te houden. Vooral rond drukke toeristische metrostations zijn nog wel eens zakkenrollers actief.
  • In het OV mag niet gegeten worden.
  • De meeste streekbussen vertrekken vanaf het enorme busstation Terminal Bersepadu Selatan (TBS) net buiten de stad. Je kan er makkelijk direct vanaf je hotel met een Grab naartoe, maar ook meerdere metrolijnen hebben een stop bij dit busstation.
  • De Hop-on, Hop-off is een leuke manier om de stad te verkennen. Houd er echter rekening mee dat de bovenkant open is en dat juist daar het uitzicht het beste is. Kies dus een dag met mooi weer. Tijdens de spits kan de bus lang doen over een klein stuk (in Bukit Bintang).
  • In het centrum heb je op meerdere plekken stallingen met elektrische steps. Je hebt meerdere aanbieders, maar Beam is inmiddels de grootste en meest bekende. Ook heb je er de meeste stallingen van, waardoor je op deze wijze leuk met een step het centrum van de stad kunt verkennen. Let erop dat je niet op de (grote) weg mag met het ding, alleen op stoepen en voetpaden (!). De step kost een paar ringgit om te ontgrendelen en vervolgens een RM0.60 per minuut (prijzen worden jaarlijks bijgesteld). Je kan de step ontgrendelen met de speciale Beam-app. Daar voer je ook de betaalgegevens in zodat betalen automatisch verloopt. Wij vinden het een heerlijke manier om makkelijk en snel in en tussen de wijken te reizen, zonder teveel in de hitte te hoeven slenteren.

 

Een schitterende vakantie naar Maleisië boek je o.a. bij 333travel, ANWB Reizen, De Jong Intra, Djoser, PANGEA Travel, KidsReizen of Van Verre. Organiseer makkelijk zelf je reis naar Maleisië. Vliegtickets regel je via KLM of met hulp van de vliegticket vergelijker Momondo. Reserveer je huurauto bij Rentalcars of CarRentalNet. Hotelovernachtingen boek je bij Booking.com of Agoda.nl. Binnenlandse vluchten boek je bij AirAsia of Firefly Airlines. Losse tours en tickets regel je via Klook of GetYourGuide en je trein- en bustickets via 12go.asia of Easybook. Stel al je reisgerelateerde vragen op onze Facebook groep ‘Vrienden van Maleisië’ of bekijk hier het complete reisaanbod naar Maleisië.

Deel je tips

Heb je leuke tips die je met ons en met de andere lezers wilt delen? Ken je toffe plekjes in Maleisië die we tijdens onze volgende trip naar het land zeker moeten bezoeken? Deel je tips en andere weetjes door hieronder een reactie achter te laten.

Ga je binnenkort zelf op vakantie naar Maleisië en heb je vragen m.b.t. accommodatie, vervoer, attracties en andere bezienswaardigheden of heb je input nodig met het opstellen van je reisplan? Stel je vragen hieronder of in onze reiscommunity Vrienden van Maleisië.

Wil je verder makkelijk op de hoogte blijven van onze avonturen? Volg dan onze Facebook pagina.

2 reacties op Vervoer in en rond Kuala Lumpur

  1. Bert van Velthooven
    zondag, 11 februari 2024 om 16:56 (9 maanden geleden)

    Vraag: hoever van te voren kunnen we bus reizen tussen plaatsen in Maleisië online reserveren? We gaan in augustus en het lijkt nog niet te kunnen

    Beantwoorden
    • Ilya
      maandag, 10 juni 2024 om 22:49 (5 maanden geleden)

      Ik weet het niet helemaal zeker, maar in veel gevallen vanaf zo’n 3 maanden vooraf….waarom het soms moeilijk te zeggen is komt doordat je heel veel losse aanbieders hebt met allemaal hun eigen vertrektijden.

      Als je 12go.asia of Easybook in de gaten houdt zie je de tickets vanzelf verschijnen.

      Let er wel op dat de route in 1x met de bus wordt afgelegd. Het kan zijn dat een route niet verschijnt omdat je simpelweg tussendoor moet overstappen op een heel andere bus.

      Beantwoorden

Reageer

Je e-mailadres zal niet gebruikt worden. Verplichte velden worden met een * weergegeven

Voer hieronder je reactie in *