Cameron Highlands
Cameron Highlands is een schitterend mooi hoogland. Vanwege de hoge ligging is het er koeler dan in de rest van Maleisie. Geniet van wandelingen, typisch Engelse scones en prachtige uitzichten over theeplantages.
De North Borneo Railway is de enige en de oudste spoorlijn op Borneo. Het spoor loopt van Kota Kinabalu (vanaf het Tanjung Aru treinstation), via Papar en Beaufort naar Tenom. Onderweg ga je langs de kust (het spoor ligt op sommige plekken net niet op het strand), door kleine kampongs en door bergachtige jungles met overal een schitterend uitzicht op de omgeving. Het spoor is al ruim 100 jaar oud en nog steeds in gebruik. Voor toeristen is er op het traject Tanjung Aru en Papar een speciale toeristentrein die je vooraf als halve dagtour kunt boeken.
De georganiseerde tour werkt op basis van een vast dagprogramma. Vroeg in de ochtend word je bij je hotel in of rond Kota Kinabalu opgepikt en naar Tanjung Aru, het centraal station van Kota Kinabalu gebracht. Met vroeg bedoelen we wekker ruim voor 7.00 want wij werden die dag al om 7.15 bij ons hotel in het centrum van de stad opgehaald. We wilden daar nog wel gewoon ontbijten, ondanks dat je ook altijd de avond ervoor een zgn. “Breakfast box” kan bestellen. Dit kon gelukkig al vanaf 6.30 bij ons hotel.
Onze lieve gids Grace begon al direct bij de eerste ontmoeting met haar prachtige verhaal. Het is duidelijk dat zij enorm veel weet van de regio, van de trein en van Papar in het bijzonder. Voordat je de trein in gaat krijg je eerst een oortje van haar, zodat je haar uitleg goed kunt verstaan ondanks de herrie die de oude trein maakt.
Bij het boarden (rond 7.40) mocht zij vooraan staan en waren wij er dan ook als eerste in. We hadden daardoor ook meteen goede zitplekken (aan de goede kant van de wagon in verband met het uitzicht). Ze vertelde over de geschiedenis van Sabah, over de stammen aan de hand van wat we onderweg vanuit de trein zagen, over de trein en de geschiedenis van de trein zelf en over Papar, het dorp dat we uiteindelijk al wandelend zouden verkennen.
De dieseltrein is modern voor lokale standaard. De historische stoomtrein is inmiddels al enige jaren niet meer in gebruik op dit traject. Het is in de eerste instantie een forensentrein, die de locals gebruiken om tussen Kota Kinabalu en de dorpjes ten zuiden van de stad te reizen. De locals maken er ook gretig gebruik van, want om de kosten hoeven ze het niet te laten. Een enkeltje Kota Kinabalu – Papar kost namelijk maar RM1.85 (een enkeltje helemaal naar Beaufort kost RM4.80).
De aankomst op Papar-treinstation begon meteen goed. Er was een heuse muziekvoorstelling van de Papar Tourism Association, die Kulintang-muziek maakten (op basis van een gong). Het had wel wat weg van Gamelan dat we vaak op Java (Indonesië) hoorden).
De tour die wij deden was een toffe en informatieve ‘Community Based Heritage Tour’, waarbij we langs diverse leuke plekjes in Old Papar liepen en tegelijk de lokale ondernemers van Papar ondersteunden. Cultuur stond er centraal, met daarbij ook een hoop stops bij winkeltjes, marktjes en bij diverse eettentjes.
Papar bestaat uit drie delen. Old Papar is het Heritage gedeelte, met oude gebouwen, overdekte markten en typische shoplots. New Papar is vooral veel nieuwbouw. Modern Papar is het moderne centrum, met nieuwe bedrijfspanden en meerdere luxe appartementencomplexen. Onze tour draaide volledig om Old Papar met alle hoogtepunten die je daar aantreft.
We begonnen de wandeling met een korte stop bij de dagelijkse ochtendmarkt. De vindt elke dag behalve donderdag plaats. Hier heb je meerdere kleine kraampjes waar onder andere vers fruit, gebakken pisang goreng, verse groente en plantjes verkocht worden.
Vervolgens staken we de weg over en kwamen we in een overdekte markt terecht met honderden kraampjes waar iedereen hetzelfde leek te verkopen. Populair was de lokale koffie, lokale tabak en diverse middeltjes en zalfjes. Ik kocht er nog wat trassi voor thuis.
Iets verderop kwamen we uit bij het terrein van de enorme Tamu Market, die wekelijks alleen op donderdag tussen 5.30 en 12.00 plaatsvindt. Deze markt bestaat al ruim 100 jaar en trekt mensen van heinde en ver aan. De andere dagen van de week heb je er een handjevol kraampjes met wat lokale snacks, groente en fruit. Eén kraam bleven we even bij hangen. Hier hadden ze heerlijke drankjes (voora Ki Sai Ping op basis van pruim, limoen met een enorme lading ijs was erg lekker) en ook een populaire lokale lekkernij; de gefrituurde makreelkoekjes op een stokje. Echt heel lekker en Grace kocht dan ook een flink zak om mee naar huis te nemen.
Vervolgens liepen we nog naar de fruitmarkt waar we weer diverse fruitsoorten konden proeven. Omdat wij ooit zelf in Maleisië woonden, kenden we de meeste soorten al, maar voor toeristen die het voor de eerste keer proberen is dit echt heel leuk.
We liepen hierna nog even naar de Papar Riverfront, maar daar was het echt veel te heet in de volle zon. Hier heb je ook nog de fish market, maar die sloegen we over omdat we nog ergens zouden lunchen en rekening moesten houden met de tijd. We kwamen uit bij Restaurant Auntie Ping, waar ik een heerlijke curry laksa bestelde. Heerlijke gerechten voor hele schappelijke prijzen. Alles was inclusief en dus nam Grace de betaling voor haar rekening.
De tour was rond 11.30 afgelopen en rond 12.00 waren we weer terug bij het treinstation van Papar. We kwamen om 12.30 weer aan op het Tanjung Aru treinstation (de treinrit zelf duurt ongeveer 50 minuten).
De treintocht is een leuk en vooral informatief dagje uit als je in Kota Kinabalu verblijft. Onderweg krijg je van alles te horen over de (eerste) trein op Borneo, over het dorpje Papar en over Sabah in het algemeen.
Wij deden de tour alleen met Grace, wat erg leuk was omdat je haar onderweg veel kon vragen. Met een groep was echter ook heel leuk geweest, omdat je dan ook nog met andere reizigers te maken hebt (zo hadden wij al een hoop van al het fruit ooit eens gegeten, maar met een grotere groep is de kans dat iemand bijvoorbeeld nog nooit Durian op heeft veel groter).
Wij deden de trip via North Borneo Train Tour, onderdeel van Borneo Excursions. Op hun officiële website heb je de tab ‘Packages’ waar je alle opties kunt vinden. De tour is niet elke dag te boeken (sowieso nooit op zondagen), dus hou hier rekening mee in je reisprogramma. Verder is de tour alleen vanaf minimaal 2 personen te boeken (ben je er op individuele basis, dan betaal je voor twee). De tour van Grace kost RM130 per persoon.
De toeristische versie die alleen op woensdagen gaat kost RM300. Hierbij is de treinreis niet meer dan dat (vervoer naar Papar) en heb je in Papar zelf een rondleiding van 1,5 uur.
De North Borneo Train Tour begint eigenlijk al voor het boarden bij Tanjung Aru. De rondleiding in Papar is echt geweldig, waar vooral veel proeverijtjes centraal staan.
De tour is exclusief pick-up en je neemt zelf een Grab naar het Tanjung Aru treinstation. Het is ’s ochtends vroeg niet druk op de wegen in en rond Kota Kinabalu, dus om er uiterlijk om 7.20 in de ochtend te zijn, pak je rond 7.00 een Grab, afhankelijk van de locatie waar je verblijft (als je rond Karambunai verblijft kan je het beste vooraf al even de reistijd naar het treinstation in Grab nagaan).
Heb je leuke tips die je met ons en met de andere lezers wilt delen? Ken je toffe plekjes in Maleisië die we tijdens onze volgende trip naar het land zeker moeten bezoeken? Deel je tips en andere weetjes door hieronder een reactie achter te laten.
Ga je binnenkort zelf op vakantie naar Maleisië en heb je vragen m.b.t. accommodatie, vervoer, attracties en andere bezienswaardigheden of heb je input nodig met het opstellen van je reisplan? Stel je vragen hieronder of in onze reiscommunity Vrienden van Maleisië.
Wil je verder makkelijk op de hoogte blijven van onze avonturen? Volg dan onze Facebook pagina.