Containervervoer persoonlijke bezittingen naar Maleisie

Containervervoer persoonlijke bezittingen, hoe werkt dat precies? Voordat we naar Maleisie verhuisden besloten we eerst goed uit te zoeken of er bedrijven (in Nederland) waren die onze spullen veilig, betaalbaar en snel naar het land konden vervoeren. Er zijn veel bedrijven die je hierbij van dienst kunnen zijn. Wij besloten uiteindelijk in zee te gaan met twee bedrijven. Het bedrijf Worldwide Baggage Services bleek uiteindelijk het beste te voldoen aan onze wensen. Zij verstuurden onze spullen (1.22m3) in één grote kartonnen box voor €326,40 (inclusief de kartonnen box waar alles in paste) naar Kuala Lumpur. Ook hierbij inbegrepen was de bezorging van de box zelf bij onze woning en het ophalen voor ons huis op een pallet. De box ging weer in een container, in een enorm schip dat van Rotterdam naar Kuala Lumpur voer.

Overigens lijkt 1.22m3 weinig, maar uiteindelijk ging er zeer veel in (zo’n 12 verhuisdozen, keukenapparatuur, huishoudelijke apparaten incl. televisie en nog veel meer). Het enige dat we thuislieten waren al onze meubels en andere grote dingen. Wil je die vervoeren dan kom je al snel bij een container of halve container uit en om dat de vervoeren ben je een paar duizend euro (of meer) verder. Vooraf vroegen we nog wat 2×1.22m3 zou kosten om te verhuizen, dit kwam neer op €548,18 wat voor een klein huishouden dat in Maleisië verder alles regelt een prima hoeveelheid is. Worldwide Baggage Services doet overigens alleen uitgaande verzendingen (vanaf Nederland naar het buitenland).

We hadden vooraf via de Maleisische immigratie een document gedownload met hierop alle spullen die je probleemloos naar het land mag vervoeren. Later in het traject leverde Allied Pickfords die onze inklaring zou verzorgen hun eigen versie van dit document. Gewone bezittingen kunnen allemaal prima mee. Zaken als eten, zaden en alcohol mochten niet mee. Je moet belangrijke en waardevolle spullen altijd in je handbagage of ruimbagage meenemen. Verder moet je altijd goed het type verzekering nagaan. Wij kwamen deels zo goedkoop uit met de verscheping omdat we niet voor de maximale dekking gingen. Dit was ook niet echt nodig, want er gingen geen echt waardevolle dingen mee.

1e deel: Ophalen in Nederland en vervoer naar Maleisië

Een week voor vertrek kwamen ze de box voor de deur ophalen. We kwamen er net iets te laat achter dat er vaste vaartijden zijn, dus helaas vertrok de boot met onze spullen pas 10 dagen nadat we al in Maleisie waren aangekomen. Dit hadden we beter moeten timen, maar aangezien we daar ook een hoop spullen zouden kopen (en zaken als kleding etc er erg goedkoop zijn) was het eigenlijk geen groot probleem. Die paar weken kwamen we prima door met de spullen die we in onze reisbagage mee hadden genomen. Daarbij was ons apparement in hartje Kuala Lumpur van het type ‘fully furnished’ waardoor we geen meubelen etc hoefden te kopen.

Verhuizen bezittingen van Nederland naar Maleisie

2e deel: Inklaren en bezorging

Omdat Worldwide Baggage Services alleen het traject Nederland naar Port Klang (Kuala Lumpur) verzorgde, gingen we ook meteen op zoek naar een lokaal verhuisbedrijf dat onze spullen bij de haven zou ophalen en bij ons thuis zouden bezorgen. Door een goede tip op het alloexpat forum kwamen we uiteindelijk terecht bij Allied Pickfords, een internationaal verhuisbedrijf dat ook zeer actief is in Zuidoost-Azië.

Verhuizen bezittingen van Nederland naar Maleisie

We hadden vooraf wat vervelende verhalen gelezen over het zelf inklaren van je eigen bezittingen bij de douane bij Port Klang. Hierdoor besloten wij de inklaring (clearance) door Allied te laten uitvoeren. De rekening van Allied Pickfords bedroeg in totaal €343. We moeten vooraf een complete paklijst opstellen, inclusief alle officiële documenten incl. Bill of Lading dat we na ophalen van Worldwide Baggage Services hadden ontvangen.

Bezorging tot voorbij de deur

Als je een internationaal gerennomeerd verhuisbedrijf als Allied Pickfords inschakelt, krijg je de hoogte service. Je word veelvuldig op de hoogte gehouden van de status van de verscheping en tevens van alle stappen die bij de inklaring komen kijken. Als alles eenmaal geregeld is wordt de bezorgafspraak gemaakt. Op de dag van bezorging wordt je nog eens gebeld met een exacte tijd. In de meeste gevallen verblijf je in een condo en dan komt het verhuisbedrijf de spullen tot in je appartement leveren. Mocht je nog geen condo hebben (geregeld), dan kun je de spullen tijdelijk in opslag (met airco) bewaren. Vaak is hierbij de eerste maand gratis en daarna betaal je een paar honderd ringgit per maand.

In totaal nam de totale verzending van onze spullen naar Maleisie ruim een maand in beslag. Het inklaren duurde 3 dagen. Het daadwerkelijk verschepen + bezorgen duurde uiteindelijk 25 dagen.

N.b. De prijzen zullen nu hoger zijn, want de kosten voor internationaal zeetransport zijn afgelopen jaren gestegen. Bovenstaande prijzen werden in 2009 in rekening gebracht.

Terug naar Nederland verhuizen

Toen wij eind 2012 weer terug naar Nederland verhuisden, hebben wij een halve container gehuurd. We hadden tijdens onze jaren in het land een flinke inboedel bij elkaar verzameld en besloten dit mee naar Nederland te nemen. We kwamen eerst terecht bij Allied Pickfords, maar hadden tegelijk meerdere offertes aangevraagd. Felix Relocations bleek goed en goedkoop voor het inpakken en ophalen van de spullen in Kuala Lumpur. Omdat we eerst nog wilden reizen besloten we de spullen in opslag te houden op Port Klang en pas na 2 maanden naar NL te laten verschepen. Dit kwam qua kosten ook goed uit, want verschepen in jan-mrt is stukken goedkoper dan in de periode okt-dec wat oorspronkelijk de bedoeling was.

Verhuizen bezittingen van Maleisie naar Nederland

Het hele traject inclusief inklaring in Rotterdam en bezorging bij ons nieuwe woonadres konden we weer uitbesteden aan Cavalier Logistics (moederbedrijf van Worldwide Baggage Services). Onze 10m3 in een halve container kwam neer op $110 per m3 (per w/m), exclusief losse kosten voor douaneverklaring en douaneprocedure in Port Klang, de Bill of Lading en alle inklaringskosten bij aankomst in Rotterdam. Al met al kwam dit neer op zo’n €400 aan overige kosten. Het vervoer naar onze woning, inclusief lossen voor de deur (niet verhuizen tot in de woning) kwam neer op een aanvullende kostenpost van €660.

Verhuizen bezittingen van Maleisie naar Nederland

Al met al zullen deze kosten inmiddels allemaal wat hoger liggen, maar het geeft wel een goed beeld van de mogelijkheden en de kosten waar we globaal gezien mee te maken hadden.

Reageer

Je e-mailadres zal niet gebruikt worden. Verplichte velden worden met een * weergegeven

Voer hieronder je reactie in *