Reisaanbod
  • Cameron Highlands

    Cameron Highlands

    Cameron Highlands is een schitterend mooi hoogland. Vanwege de hoge ligging is het er koeler dan in de rest van Maleisie. Geniet van wandelingen, typisch Engelse scones en prachtige uitzichten over theeplantages.

    Lees meer

  • Perhentian

    Perhentian

    Perhentian bestaat uit een groot en een kleiner eiland. Beide bountyeilanden bieden een fantastische duik- en snorkelfaciliteiten. Er heerst een relaxte sfeer en er zijn leuke resorts, gezellige restaurants en diverse duikscholen.

    Lees meer

  • Langkawi

    Langkawi

    Langkawi is een populaire bestemming en heeft diverse bezienswaardigheden, prachtige jungles en mooie stranden. Er is accommodatie voor elk type reiziger; variërend van basic guesthouses tot luxe 5-sterren resorts.

    Lees meer

  • Taman Negara

    Taman Negara

    Taman Negara is een van 's werelds oudste primaire regenwouden en is een populaire bestemming voor ecotoerisme. Het nationale park is gemakkelijk bereikbaar vanaf Kuala Lumpur en biedt een perfecte jungle-experience.

    Lees meer

  • Lake Kenyir

    Lake Kenyir

    Lake Kenyir is een schitterend merenstelsel dat nog nauwelijks door toeristen ontdekt is. Je hebt er honderden kleine eilanden, prachtige watervallen en mysterieuze grotten. Vanaf een bootje kun je wilde dieren en vogelsoorten spotten.

    Lees meer

Vervoer in en rond Kuala Lumpur

Vervoer in Kuala Lumpur is prima geregeld. De hele stad is te verkennen per taxi, bus, lopend en met de metro. Kuala Lumpur is een drukke miljoenenstad; waar door o.a. de snelle welvaartstijging veel mensen met een eigen auto rondrijden. Bedrijven in Kuala Lumpur werken doorgaans niet op basis van flexibele arbeidstijden; waardoor je elke ochtend en elke avond langdurige files hebt als gevolg van de spits. Rond het middaguur (rond 13.00) kan er ook sprake van file zijn; omdat dan iedereen de auto pakt om naar een eetgelegenheid te rijden voor de lunch. Het fileprobleem is vooral aan de orde wanneer je per taxi of huurauto door de stad reist. Om files te vermijden kun je beter de metro nemen of buiten de spitstijden reizen.

Vanaf het centraal station - KL Sentral - kun je makkelijk per trein naar andere steden binnen Maleisie reizen. Er is ook een groot busstation - Pudu Sentral - waar je per bus naar diverse bestemmingen binnen Maleisie kunt reizen.

Als je in een hotel of guesthouse in een van de toeristische centra van Kuala Lumpur verblijft, kun je over het algemeen het beste lopend, met de metro of met de monorail reizen. In een aantal gevallen kun je de gratis GOKL busdienst pakken, die een paar populaire districten in het centrum met elkaar verbindt.

Op deze pagina:

 

Te voet

Kuala Lumpur is niet bepaald een voetgangersvriendelijke stad. Je hebt er wel zo nu en dan een stoep met voetpad waar voetgangers overheen kunnen lopen, maar vaak zit het pad vol gaten, diepe kuilen, putten en zo nu en dan staat er een geparkeerde auto of brommer. Ook houdt een voetpad soms in een keer op; waarbij je dan ineens de weg moet oversteken om verder te kunnen. In het centrum heb je wel brede voetgangerspaden; zoals in Bukit Bintang. Bij de grote kruispunten heb je verder stoplichten, zodat de massa aan voetgangers daar ook goed kan oversteken (let er wel altijd op dat groen niet altijd betekent dat er geen verkeer meer rijdt; wees altijd alert als je de weg oversteekt).

Voetgangers in Kuala Lumpur 1

Zo nu en dan kunnen voetgangers via een speciale loopbrug de weg oversteken. Ook heb je tussen Bukit Bintang en KLCC een voetgangersloopbrug; een lange, overdekte brug waar je makkelijk tussen beide districten kunt lopen.

Voetgangers in Kuala Lumpur 2

Buiten het centrum moet je als voetganger vaak goed oppassen; het verkeer komt van alle kanten en er wordt weinig rekening gehouden met voetgangers.

Voetgangers in Kuala Lumpur 3  

Metro

Kuala Lumpur heeft een modern metronetwerk (LRT of Light Rail Transit) dat zich van noord tot zuid en van oost tot west uitstrekt. Bepaalde stukken reis je ondergronds, andere stukken boven de grond. Met de metro reis je comfortabel naar bijna elke noemenswaardige bezienswaardigheid binnen Kuala Lumpur. Bij elk metrostation hangen kaarten met de locaties waar de metro naartoe gaat. Je kunt bij de balie ook een map meekrijgen.

LRT in Kuala Lumpur 1

KTM Komuter en RapidKL

De metroservice in Kuala Lumpur wordt door twee particuliere bedrijven aangeboden; KTM Komuter en RapidKL (voorheen Star LRT en Putra LRT). KTM Komuter heeft vooral verbindingen van buiten de stad naar het centraal station KL Sentral. RapidKL heeft verbindingen binnen en rond de stad.

LRT in Kuala Lumpur 2 LRT in Kuala Lumpur 3

Kaarten koop je bij een automaat, of bij het loket. Dagkaarten en prepaid kaarten zijn hier ook verkrijgbaar. Omdat twee verschillende bedrijven een metrodienst aanbieden is het geheel niet aan elkaar gekoppeld. Dit zorgt soms voor verwarrende situaties; aangezien je dan ineens een flink stuk door de stad moet lopen om op een andere metrolijn over te stappen. In de meeste gevallen kun je de massa volgen. KL Sentral vormt het centrale middelpunt waar alle trajecten bij elkaar komen. Als je naar bestemmingen buiten de stad wilt, kun je het beste eerst naar KL Sentral reizen. Vervolgens stap je daar over op de KTM Komuter lijn naar een van de bestemmingen buiten de hoofdstad. In sommige gevallen reis je met de reguliere trein. Vanaf KL Sentral vertrekken ook de internationale treinen en tevens de KLIA Ekspres naar de internationale luchthaven KLIA en naar KLIA2.

Het grote voordeel van de metro is dat je relatief snel tussen locaties binnen Kuala Lumpur reist. Het nadeel is dat op sommige trajecten de capaciteit onvoldoende is tijdens de spits. Kosten zijn enorm laag, en het is een comfortabele manier van reizen. Er zijn een aantal attracties buiten de stad die goed met de metro bereikbaar zijn. Je kunt dagelijks tussen 6.00 en 24.00 gebruik maken van de metro.

LRT in Kuala Lumpur 4 LRT in Kuala Lumpur 5  

Monorail

De monorail is de lijn die alleen maar door het centrum van de stad gaat. Verblijf je zelf in het centrum (rond Bukit Bintang) dan neem je meestal eerst de monorail naar KL Sentral, om vervolgens een andere lijn naar een bepaalde attractie te nemen (bv. Batu Caves, Chinatown, Merdeka Square etc). Bij KL Sentral grenst het metrostation aan het winkelcentrum NU Sentral.

Monorail in Kuala Lumpur 1 Monorail in Kuala Lumpur 2

Er reizen dagelijks vele duizenden inwoners van de stad met de monorail naar het zakencentrum van de stad (tevens toeristisch centrum). De monorail bevat echter maar uit twee wagons waardoor je soms lang moet wachten om in te kunnen stappen. Er komt elke 3/4 minuten een metro aan bij een monorail station. Per kilometer heb je een station. De belangrijkste haltes in het centrum zijn Bukit Bintang, IMBI, Raja Chulan en Bukit Nanas. De monorail loopt boven de grond op zo'n 10mtr hoogte.

Monorail in Kuala Lumpur 3 Monorail in Kuala Lumpur 4 Monorail in Kuala Lumpur 5  

Taxi

Over de taxi (in Maleisie teksi genoemd) in KL wordt altijd zwaar gediscussieerd. Zet de chauffeur de meter wel aan of weigert hij op de meter te rijden is waar het altijd om draait. Gelukkig is de situatie de afgelopen jaren enorm verbeterd. Het komt steeds vaker voor dat de chauffeur zonder verder gedoe de meter aanzet. Wel hangt dit vooral af van de locatie en de tijd. Neem je de taxi in de avond op een drukke toeristische locatie, dan blijft de kans groot dat de chauffeur niet op de meter wilt rijden.

Taxi in Kuala Lumpur 1

Hoe neem je nu een taxi in Kuala Lumpur? Allereerst kun je gewoon brutaal instappen en daarmee te kennen geven dat je niet eens van plan bent om te onderhandelen over de prijs. Je dwingt gewoon af dat hij de meter aanzet. Als hij dit echter niet direct doet, moet je helaas weer uitstappen. Je kunt ook bij instappen direct vragen of hij de meter aandoet. Weigert de chauffeur dit, dan loop je gewoon door naar de volgende taxi. Je kunt ook bij instappen direct starten met onderhandelen over de prijs, maar dit raden wij niet aan. Hetzelfde geldt voor het vragen naar de prijs voor een ritje naar een bepaald hotel is niet verstandig; de chauffeur zal nooit een kans laten schieten om een extraatje te verdienen. Wat ook helpt is als je de eindbestemming goed weet te omschrijven; daarmee laat je de chauffeur weten dat je bekend bent met de stad. Dus niet 'naar Bangsar' maar 'naar Bangsar Village (in front of the Starbucks)'. Hoe meer gedetailleerd hoe beter.

Taxi in Kuala Lumpur 2

Wees op je hoede dat een fixed prijs meestal altijd duurder is dan wanneer de chauffeur op de meter rijdt. Aan de andere kant weet je als toerist vaak ook niet of de chauffeur dan extra kilometers maakt, wanneer de meter aanstaat, tenzij je de stad KL uit je duimpje kent.

Taxi in Kuala Lumpur 3

Overigens is het vaak een kwestie van vraag en aanbod. Wanneer 50 toeristen bij Suria KLCC na sluitingstijd op een taxi wachten, dan hoef je er bijna niet op te rekenen dat de chauffeur de meter aanzet. Meestal komt het er op neer dat zijn wil wet is, je betaalt of je neemt maar een andere (op dat moment schaarse) taxi. Ook op plekken waar weinig taxi's rijden heb je dit probleem. Neem je bijvoorbeeld de taxi naar de Batu Caves, houd er dan rekening mee dat de terugweg waarschijnlijk duurder is dan de heenweg (je kunt overigens prima met de metro naar de Batu Caves). Verder is de vraag altijd heel groot als het hard regent. Iedereen wil op dat moment een taxi pakken om niet onnodig nat te worden. Ook tijdens de spits is het moeilijker om een (lege) taxi te vinden.

Taxi in Kuala Lumpur 4

Wat leuk is aan de taxi is dat je de ene keer bij een Chinees in de taxi zit, met de dampende geur van zijn wierook. De andere keer zit je bij een Indiër, met de daarbij kenmerkende muziekklanken uit zijn cassettespeler. Soms praat je met een chauffeur over politiek, dan weer over voetbal, en soms grapt hij over de andere bevolkingsgroepen.

Taxi in Kuala Lumpur 5  

Huurauto

Kuala Lumpur heeft veel drukke straten, maar vaak is het eenrichtingsverkeer wat het rijden in de stad helemaal niet zo gevaarlijk, eng en uitdagend maakt als je vooraf zou denken. Vooral in het centrum rijdt het verkeer ook nog eens erg langzaam, dus is er nauwelijks sprake van druk en hectisch verkeer. Of je er makkelijk met een huurauto kunt rijden hangt van de persoon af. Ben je al gewend aan het rijden in grote steden, dan is Kuala Lumpur een prima stad om in te rijden. Ben je nog niet gewend aan het rijden door grote steden, dan kun je misschien beter niet zelf door de stad rijden.

Auto rijden in Kuala Lumpur 1

Parkeren doe je meestal in de enorme parkeergarages van de winkelcentra. Als je zelf naar Bukit Bintang rijdt, dan kun je het beste onder het winkelcentrum Pavilion KL parkeren. De meeste hotels in de stad hebben een eigen parkeergarage voor de gasten.

Auto rijden in Kuala Lumpur 2

Een populaire website om de prijzen van de verschillende autoverhuurders te vergelijken is Rentalcars.com.

Auto rijden in Kuala Lumpur 3  

Bus

Bussen rijden door geheel Kuala Lumpur en vaak naar locaties waar je met de metro niet zo gemakkelijk komt. Bussen rijden met grote regelmaat, en vanaf elk metrostation vertrekken wel een aantal bussen. Je betaalt altijd in de bus (bij binnenkomst), meestal betreft het maar een paar ringgit. Je kunt bij de chauffeur betalen, maar ook bij de automaat in de bus. Wanneer je het exacte bedrag niet weet, dan kun je dit aan de chauffeur vragen. Kom niet aan met RM50 biljetten, daar wordt de chauffeur niet blij van. Betaal zoveel mogelijk contant en gepast, zorg dus voor voldoende muntgeld. Een nadeel van de bus in Kuala Lumpur is dat buschauffeurs niet gehouden worden aan de vertrektijden zoals deze op de borden staan. Ook kan het maar zo gebeuren dat een buslijn om de twee uur rijdt; in plaats van elke 25 minuten. Zo hebben wij eens 2 uur gewacht bij halte Raja Chulan op de bus naar Mid Valley Megamall; om er vervolgens via andere reizigers achter te komen dat die lijn al 3 maanden niet meer operationeel was, terwijl de borden gewoon nog in het bushokje hingen en terwijl er niks op de RapidKL website over te lezen viel.

Bus Kuala Lumpur 1 Bus Kuala Lumpur 2

Het centrale busstation van Kuala Lumpur is Pudu Sentral (voorheen Puduraya), dit ligt op loopafstand van Chinatown. Hier vandaan vertrekken dagelijks honderden bussen naar alle uithoeken van KL, en teven naar diverse bestemmingen buiten de hoofdstad. Vooral Aeroline, Nice en Plusliner zijn goede maatschappijen die door heel Maleisie rijden. In de gevallen dat er maar 1 of 2 keer per dag een bus vertrekt vanaf het busstation is het aan te raden om de bustickets al vooraf te regelen. Wanneer het om een buslijn gaat die elke 30 minuten vertrekt (zoals de bussen naar o.a. Malakka) dan kun je op zich prima ter plekke een buskaartje kopen. Er zijn diverse busmaatschappijen die naar bepaalde specifieke bestemmingen binnen Maleisie rijden en hun 'eigen' busstation hebben. Niet alle bussen vertrekken vanaf Pudu Sentral, diverse busstations liggen verspreid door de stad.

Bus Kuala Lumpur 3 Bus Kuala Lumpur 4

GOKL

GOKL is een gratis busdienst met bussen in de districten Chinatown, Bukit Bintang en KLCC. Je kunt als toerist makkelijk tussen de drie districten reizen; iets wat je in het verleden alleen lopend of met een dure taxi kon doen.

GOKL

Hop-on, Hop-off

De Hop-on, Hop-off bus is een toeristische attractie waarbij je in een speciale dubbeldekkerbus langs alle toeristische hoogtepunten rijdt. Je kunt bij elke halte uitstappen, en op je gemak rondlopen, alvorens bij dezelfde halte de volgende bus weer te pakken. Zo kun je makkelijk alle grote attracties binnen en buiten het centrum bezoeken.

Hop-on, Hop-off  

Trein

Bij langere afstanden (bv. ver weg gelegen buitenwijken van Kuala Lumpur of andere steden in Maleisie) kun je het beste de trein nemen. De kosten van een kaartje vallen enorm mee in verhouding met de afstanden die je aflegt. Om de trein te nemen, kun je het beste naar KL Sentral gaan. Je kunt de treinkaartjes kopen op de 2e verdieping bij de Antarabandar loketten. De trein is doorgaans niet de snelste manier om door Maleisie te reizen. De nachttrein is echter wel een handige manier om een hotelovernachting te besparen.

Trein Kuala Lumpur 1 Trein Kuala Lumpur 2

Trein tussen Kuala Lumpur en Singapore

Vanaf KL Sentral vertrekt onder andere de trein naar Singapore. Dit vormt een perfect alternatief voor het reizen van en naar dit buurland. Kaarten variëren van RM20 tot RM180; waarbij je bij het duurdere ticket in een eerste klasse privécoupé reist. Stel je hier overigens niet al te veel bij voor; het blijft een zeer kleine en krappe coupé.

Een georganiseerde rondreis boek je o.a. bij FOX, verre reizen van ANWB, Shoestring, Koningaap, PANGEA Travel, NRV, Kras of 333TRAVEL. Bekijk het totale reisaanbod. Regel makkelijk zelf een reis naar Maleisie. Boek losse bouwstenen bij Van Verre of Maleisie online, de huurauto bij Economy Car Rentals, hotels bij Agoda en tickets via Cheaptickets. Bekijk diverse reisschema's op ons forum.

Alle pagina's over Kuala Lumpur